در یکی از سالها مهدی وارد مدینه شد و پس از زیارت قبر پیامبر (ص )با امام کاظم (ع )ملاقات کرد و برای آنکه به گمان خود از نظر علمی آن حضرت را آزمایش کندبحث حرمت
خمر(شراب)در قرآن راپیش کشید وپرسید:آیا شراب در قرآن مجید تحریم شده است؟
امام فرمود:
بلی حرمت شراب ر قرآن مجید صریحا بیان شده است .
درکجای قرآن؟
آنجا که خداوند (خطاب به پیامبر) می فرماید:(بگو پرورگارمن ، تنها کارهای زشت، چه آشکار و چه پنهان ونیز (اثم) (گناه) وستم بنا حق را حرام نموده است…..).
آنگاه امام پس از بیان چند موضوع دیگر که در این آیه تحریم شده فرمود:
مقصود از کلمه (اثم) دراین آیه که خداوند آن را تحریم نموده، همان شراب است،
زیراخدا درآیه دیگری می فرماید:
(ازتو ازشراب وقمار می پرسند، بگو در آن (اثم کبیر) (گناهی بزرگ) و سودهایی برای مردم هست وگناهش از سودش بزرگتر است).
واثم که ر سوره اعراف صریحا حرام معرفی شده ، درسوره بقره در مورد شراب و قمار به کار رفته است ، بنابراین شراب صریحا ر قرآن مجید حرام معرفی شده است.
مهدی سخت تحت تاثیر استدلال امام قرار گرفت وبی اختیار رو به (علی بن یقطین) (که حضور داشت) کرد و گفت: به خدا این فتوا، فتوای
هاشمی است! علی بن یقطین گفت:(شکرخدا را که این علم رادر شما خاندان پیامبر(ص) قرار داده است)
مهدی از این پاسخ ناراحت شد ودر حالی که خشم خود را به سختی فرو می خورد گفت :(راست می گویی ای رافضی)
مشاهده از کتاب سیره یپیشوایان- مهدی پیشوایی -ص 420تا422
1
ب